Drodzy Forumowicze,

w tym roku mija 10 lat funkcjonowania forum. Późną wiosną 2005 r. pojawiła się inicjatywa i jej pierwszy, prowizoryczny silnik. Kilka miesięcy później była już nowa domena, serwer, system, grafika, pierwsi użytkowcy, którzy założyli konta i napisali wiadomości. 10 lat to dużo i mało. W skali czasu jaką zwykle operujemy jako archeolodzy to bardzo niewiele. Jeśli jednak uświadomimy sobie, że pierwsze polskie portale internetowe powstały w 1995 roku, można powiedzieć, że połowa tej epoki jest także nasza.

Podsumowując ten okres, bo przecież każda rocznica to czas podsumowań, trzeba zaznaczyć, że zaczynaliśmy jako studenci, w niewielkiej grupie, nieświadomi pojawiających się po drodze trudności, zarówno technicznych, jak i tych życiowych na naszej zawodowej drodze. Obecnie jesteśmy w innym miejscu, z inną wiedzą, umiejętnościami, skupiając uwagę na innej problematyce. Przez ten czas zawsze cieszyły nas wszelkie drobne sukcesy. Forum, wśród archeologów, studentów i sympatyków, dość szybko stało się dynamiczną i rozpoznawalną platformą wymiany informacji. Jako Archeolodzy.org patronowaliśmy kilkunastu mniejszym i większym wydarzeniom wspierając je promocją, miejscem serwerowym czy skromnym banerem na głównej stronie. Forum to jednak przede wszystkim Wy! Serdecznie dziękujemy za wszystkie dyskusje, zarówno te bardzo merytoryczne, zawierające wiele mądrych uwag, praktycznych informacji i odnośników, jak i te emocjonalne w tematach budzących większe kontrowersje.

Przed nami nowy etap. Uznaliśmy, że 10 lat to dobry moment zmianę. Nadchodzi dla nas czas intensywnej pracy nad nową formułą, która zastąpi dotychczasową działalność strony. W najbliższych tygodniach forum zostanie zamknięte, zniknie również dostęp do zawartych treści. Z dużą dozą optymizmu patrzymy w przyszłość, prosimy więc - nie usuwajcie odnośnika do Archeolodzy.org ze swoich zakładek.

Serdecznie dziękujemy za te wspólne 10 lat, życząc Wam pomyślności, spełnienia zawodowego i wielu wspaniałych odkryć. Wierzymy, że to nie koniec naszej wspólnej przygody z archeologią.

Archeolodzy.org

Transport w Starożytnym Egipcie

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Archeolodzy.org Strona Główna -> Archeologia śródziemnomorska
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mechanik



Dołączył: 06 Gru 2009
Posty: 5
Skąd: gdynia

PostWysłany: 06 Gru 2009, 17:56    Temat postu: Transport w Starożytnym Egipcie Odpowiedz z cytatem

Staram się dostarczyć archeologom informacji na temat maszyn i sposobów transportu, jakich nie znajdą w podręcznikach mechaniki, a które były teoretycznie możliwe do stosowania np. w Starożytnym Egipcie. Bardzo mnie interesują opinie o moich filmach wykonanych podczas prób kilku moich konstrukcji i umieszczonych na YouTube.
Linki do filmów poniżej.
mechaniik
http://www.youtube.com/watch?v=ILSz5hoQtl0
http://www.youtube.com/watch?v=JUPB4csc0tU
http://www.youtube.com/watch?v=aY7ZwgkIGQM
_________________
Prawa fizyki obowiązywały nawet wtedy, kiedy ich nie znano.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Michał
Moderator


Dołączył: 30 Paź 2006
Posty: 323
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 11 Gru 2009, 0:13    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Świetne filmy! Rozważyłbym jednak, aby na bieżąco prezentować podawane wzory wraz ze schematami. Mówiąc szczerze, zawsze kulałem z fizyki, przez co wydają mi się one bardzo skomplikowane.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
mechanik



Dołączył: 06 Gru 2009
Posty: 5
Skąd: gdynia

PostWysłany: 11 Gru 2009, 13:14    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Z wielką przyjemnością opiszę sczegółowo wzory itp. może w przyszłym tygodniu, bo traz brak czasu. Póki co, polecam www.swbochnacki.com oraz www.bochnacki.republika.pl, tam jest trochę więcej informacji.
mechanik[/url]
_________________
Prawa fizyki obowiązywały nawet wtedy, kiedy ich nie znano.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
mechanik



Dołączył: 06 Gru 2009
Posty: 5
Skąd: gdynia

PostWysłany: 18 Gru 2009, 21:16    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Zgodnie z obietnicą wyjaśniam.
Film „Budowa piramid wg. Herodota” to próba przedstawienia prostych zjawisk fizycznych dotyczących transportu po równi pochyłej.
Można sformułować prawo, nazwijmy go umownie „Prawem Imhotepa”, które brzmi: Praca tarcia podczas transportu ciężaru po równi pochyłej ustawionej pod kątem równym kątowi tarcia, czyli pod takim kątem kiedy ciężar samoczynnie zaczyna się zsuwać, jest zawsze jednakowa i wynosi dokładnie tyle samo co praca potrzebna na podniesienie ciężaru na wysokość równi.
Dowód jest bardzo prosty, wymaga wiedzy z trygonometrii w zakresie szkoły średniej.
- siła ciężkości transportowanego głazu Q
- kąt nachylenia równi do podłoża 
- wysokość na jaką podnosimy głaz H
- długość równi S= H/sin
- nacisk na płaszczyznę równi, prostopadły do równi N= Q*cos
- współczynnik tarcia głazu o równię tg
- siła tarcia głazu o równię T=N*Q*cos*tgQ*sin
- praca tarcia Lt = T*S=Q*sin* H/sinQ*H
- praca podniesienia głazu na wysokość H L= Q*H
Lt = L c.b.d.o.
Konsekwencje tego prawa są ogromne, ponieważ wiemy, że praca tarcia, która zawsze jest naszą stratą , jest niezależna od kąta nachylenia równi. Zatem nie warto walczyć z tarciem na równi pochyłej, bo duży współczynnik tarcia, to możliwy do zastosowania duży kąt nachylenia równi, czyli równia staje się krótsza, mniej materiałochłonna.
Oczywiście takie rozumowanie jest słuszne, jeżeli uważamy, że praca na równi w sytuacji kiedy ciężar sam nie zsunie się w dół, jest jedynym słusznym rozwiązaniem. Bezpiecznie leżący ciężar, pozwala na spokojne używanie prostych narzędzi zwiększających siłę naszych mięśni. Nie przeszkadza nam zatem duża siła, jakiej musimy użyć, aby pokonać tarcie i składową od siły ciężkości. Ale próbując stosować inne rozwiązania, musimy pamiętać, że teoretyczna sprawność takiego transportu jest zbliżona do 0,5, czyli wykonujemy dwukrotnie większa pracę niż najbardziej efektywny w transporcie pionowym dźwig.
Wśród tysięcy teorii budowy piramid egipskich najwięcej rysunków przedstawia szeregi robotników ciągnący głazy po najróżniejszych rampach. Tylko 40 osobowy zaprzęg, (20 osób do jednej liny) to żywa masa równa masie ciągniętego kamienia. Nic nie pomaga zmniejszenie współczynnika tarcia przez ułożenie głazu na drewnianych rolkach i tak będziemy musieli wykonać prace dwa razy większa niż dźwig, bo robotnicy transportują samych siebie. Nawet, gdybyśmy zastosowali do transportu głazów po rampie 16- tonowe wywrotki, to masa własna takiej wywrotki wynosi 14 ton, czyli prawie tyle samo co ładowność. Wliczając sprawność silnika spalinowego, nie możemy spodziewać się sprawności większej niż 0,35 dla takiego rozwiązania. Zatem jesteś grubo poniżej spokojnego, cichego, bezpiecznego popychania kamienia po drewnianej belce z niższego stopnia piramidy na wyższy.
mechanik
niestety nie umiem wpisac symboli trygonometrycznych, prosze uwierzyć, że tak jest, zainteresowanym moge dowód wysłac e-mailem
_________________
Prawa fizyki obowiązywały nawet wtedy, kiedy ich nie znano.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
mechanik



Dołączył: 06 Gru 2009
Posty: 5
Skąd: gdynia

PostWysłany: 25 Gru 2009, 20:43    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Widząc odrobinę zainteresowania tym co ma mechanik do powiedzenia archeologom, pozwalam sobie na szczegółowe wyjaśnienia kolejnej fazy transportu kamieni.
„Dajcie mi punkt podparcia a poruszę Ziemię” - te słowa Archimedesa odnoszą się do transportu po stopniach piramidy, na wcześniej opisywanej belce drewnianej, gdzie kolejne otwory w belce, stanowiły punkt oporu dla dźwigni.
Tymczasem, transport po rampie prowadzącej od kanału połączonego z Nilem aż do podnóża piramid, nie mógł odbywać się na podobnej zasadzie, bo dziurawienie powierzchni kamiennej rampy to kłopotliwe zajęcie.
Kiedy nie jesteśmy owładnięci ideą walki z tarciem za wszelką cenę, możemy zastosować najprostszą z możliwych metod transportu. Jest to metoda odpychania jednego kamienia od kilku innych sztywno połączonych ze sobą. Na płaskiej powierzchni, teoretycznie wystarczą trzy kamienie, aby uformować zestaw transportowy. Dwa kamienie stawiają opór równy podwójnej siły tarcia, jest więc rzeczą oczywistą, że od nich możemy odepchnąć trzeci kamień. Jeżeli potrafimy połączyć sztywno, już odsunięty trzeci kamień, z pierwszym kamieniem, to znajdujący się pomiędzy nimi kamień drugi, też możemy popchnąć, tak aby dosunął się do trzeciego. Teraz pozostaje tylko dociągnąć, pozostający nieco w tyle, pierwszy kamień do drugiego i trzeciego kamienia. Wykonanie takiego zestawu nie jest trudne. Pokazywałem taki zestaw „chodzących kamieni” w TV w programie Wandy Konarzewskiej na początku lat 1980-tych.
Sprawa nieco się komplikuje w momencie, kiedy chcemy transportować kamienie wzdłuż nachylonej rampy. Wtedy nie wystarczą trzy kamienie, musi ich być znacznie więcej i kąt nachylenia rampy musi być znacznie mniejszy od kata tarcia. Istnieje matematyczna zależność pomiędzy ilością kamieni, które stanowią opór dla aktualnie odpychanego kamienia, a współczynnikiem tarcia i katem nachylenia rampy. Nie ma sensu przytaczać tych skomplikowanych wyliczeń, ponieważ sytuacja jaka mogła mieć miejsce 4000 tys lat temu w Giza była wprost komfortowa. Kamienie wypełniały rampę całkowicie, stały jeden za drugim w czterech lub pięciu rzędach. Nikt nie musiał wykonywać obliczeń, jeżeli kamień się nie przesunął w górę rampy, tylko cofnęły się kamienie mające dawać opór, to nie mogły się cofnąć daleko, po prostu oparły się o inny kamień stojący za nimi i wbijając następny klin uzyskalibyśmy właściwy efekt przesunięcia jednego kamienia.
Pięć rzędów kamieni na rampie, było jak olbrzymie dżdżownice, których pierścienie rozsuwają się i kurczą, ale całość wędruje do przodu.
Dwóch pracowników, przykładowo, obsługuje pięć kamieni, kolejno je przesuwając, oni nie transportują siebie, pozostają cały czas w swoim rejonie, ponieważ zawsze jeden kamień odchodzi do grupy znajdujące się wyżej na rampie i jeden kamień przychodzi od grupy pracującej niżej na rampie. Największy kłopot, to dostarczanie kamieni na początek rampy, ale i to można w prosty sposób rozwiązać
Koncepcje transportu na saniach, wałkach drewnianych, itp. ciągniętych przez zastępy ludzi nie wytrzymują prostych obliczeń wydajności transportowej rampy. Te wszystkie środki transportu, sanie, wałki , ludzie, muszą wrócić na początek rampy. Wśród tysięcy koncepcji transportu kamieni przy budowie piramid egipskich, nigdy nie widziałem przemyślanej i zarezerwowanej drogi powrotu pustych środków transportu i ludzi. A jest to, wbrew pozorom, bardzo ważny element procesu transportowego.
mechanik
_________________
Prawa fizyki obowiązywały nawet wtedy, kiedy ich nie znano.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
MirMił



Dołączył: 16 Lip 2013
Posty: 101

PostWysłany: 07 Lis 2013, 15:00    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Kapitalne filmy Razz Dzięki ! Smile)
_________________
Od młodzieży zależy jak historia Polski zostanie zapisana na wieki.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
anjali14



Dołączył: 07 Lut 2015
Posty: 1

PostWysłany: 07 Lut 2015, 17:17    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Plotka niesie, że jako pierwsi w regionie zajmowali się metalurgią żelaza. Problem polega na tym, że w naukowych opracowaniach niewiele można znaleźć na ten temat (np. w II tomie Wielkiej Historii Świata, pod redacją prof. Śliwy, nie o tym ani słowa, mimo dość sporawego rozdzialiku o samych Hetytach).
_____________
www.solitairechamp.net
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Archeolodzy.org Strona Główna -> Archeologia śródziemnomorska Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Powered by phpBB, map.
Archeolodzy.org © 2006-2016
Archeolodzy.org - forum miłośników archeologii.
Słowa kluczowe: archeologia, archeologia polski, archeologia powszechna, archeolodzy, forum archeologiczne, usługi archeologiczne, nadzór archeologiczny, archeo, wykopaliska, praca dla archeologów, praca, nadzory archeologiczne, pracownik techniczny, rysownik, epoka żelaza, epoka brązu, okres latenski, paleolit, mezolit, neolit.